SPRAWDZIAN
CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM
„Wiosna w ogrodzie”
Drogi uczniu!
1. Masz okazję sprawdzić swoją umiejętność czytania ze zrozumieniem utworu literackiego.
2. Twój test składa się z 18 poleceń.
3. Przeczytaj uważnie tekst Wiosna w ogrodzie oraz zadania do niego.
„Wiosna w ogrodzie”
Drogi uczniu!
1. Masz okazję sprawdzić swoją umiejętność czytania ze zrozumieniem utworu literackiego.
2. Twój test składa się z 18 poleceń.
3. Przeczytaj uważnie tekst Wiosna w ogrodzie oraz zadania do niego.
Bardzo proszę o samodzielną pracę uczniów. To sprawdzenie
Waszych umiejętności J
„Wiosna w ogrodzie:
Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story1 i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu.
- Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod ziemią pracować! (...)
Tknięta nagłą myślą, zerwała się na równe nogi.
„Nie mogę dłużej czekać. Pójdę obejrzeć ogród!”
Nauczyła się już ubierać i w pięć minut była gotowa. Zbiegła po schodach tylko w pończoszkach, a dopiero w sieni włożyła buciki. Wielkie drzwi otworzyła z łańcucha, odryglowała, jednym susem przeskoczyła dwa stopnie i oto znalazła się na trawniku, który jakby nagle pozieleniał. Grzały ją promienie słońca, nad jej głową płynęły fale wonnego, ogrodowego powietrza. Z krzaków i drzew dobiegał ptasi śpiew i ćwierkanie. Klasnęła w dłonie z wielkiej radości i spojrzała w niebo, które było zarazem takie niebieskie, zaróżowione, perłowe, białe i takie światłem wiosennym przesycone, iż miała ochotę ćwierkać i śpiewać. Teraz rozumiała drozdy, gile, skowronki, które muszą śpiewać z radości. Pobiegła zaroślami i krętymi ścieżkami do tajemniczego ogrodu. (...)
Kiedy dotarła do miejsca, gdzie znajdowała się ukryta pod bluszczem furtka, zwrócił jej uwagę dziwny, donośny, nieznany dźwięk, dochodzący z wysokości muru. Mary spojrzała w górę i dostrzegła siedzącego tam ptaka o błyszczącym granatowo-czarnym upierzeniu. Ptak spoglądał na nią z powagą. Mary nigdy przedtem nie widziała kawki z bliska. Denerwowało ją to krakanie. W następnej chwili ptak rozwinął skrzydła i, łopocąc, poleciał nad tajemniczy ogród. Dziewczynka miała nadzieję, że ptak nie zatrzyma się tam na dłużej. Otworzyła furtkę i weszła do ogrodu.
F. H Burnett Tajemniczy Ogród
*story – zasłony, kotary
„Wiosna w ogrodzie:
Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story1 i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu.
- Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod ziemią pracować! (...)
Tknięta nagłą myślą, zerwała się na równe nogi.
„Nie mogę dłużej czekać. Pójdę obejrzeć ogród!”
Nauczyła się już ubierać i w pięć minut była gotowa. Zbiegła po schodach tylko w pończoszkach, a dopiero w sieni włożyła buciki. Wielkie drzwi otworzyła z łańcucha, odryglowała, jednym susem przeskoczyła dwa stopnie i oto znalazła się na trawniku, który jakby nagle pozieleniał. Grzały ją promienie słońca, nad jej głową płynęły fale wonnego, ogrodowego powietrza. Z krzaków i drzew dobiegał ptasi śpiew i ćwierkanie. Klasnęła w dłonie z wielkiej radości i spojrzała w niebo, które było zarazem takie niebieskie, zaróżowione, perłowe, białe i takie światłem wiosennym przesycone, iż miała ochotę ćwierkać i śpiewać. Teraz rozumiała drozdy, gile, skowronki, które muszą śpiewać z radości. Pobiegła zaroślami i krętymi ścieżkami do tajemniczego ogrodu. (...)
Kiedy dotarła do miejsca, gdzie znajdowała się ukryta pod bluszczem furtka, zwrócił jej uwagę dziwny, donośny, nieznany dźwięk, dochodzący z wysokości muru. Mary spojrzała w górę i dostrzegła siedzącego tam ptaka o błyszczącym granatowo-czarnym upierzeniu. Ptak spoglądał na nią z powagą. Mary nigdy przedtem nie widziała kawki z bliska. Denerwowało ją to krakanie. W następnej chwili ptak rozwinął skrzydła i, łopocąc, poleciał nad tajemniczy ogród. Dziewczynka miała nadzieję, że ptak nie zatrzyma się tam na dłużej. Otworzyła furtkę i weszła do ogrodu.
F. H Burnett Tajemniczy Ogród
*story – zasłony, kotary
1. Wpisz obok zdań punkty planu zgodnie z
kolejnością wydarzeń.
• Błyskawiczna decyzja.
• Spotkanie z kawką.
• Pobudka o poranku.
• Wejście do tajemniczego ogrodu.
• Otwarcie okna.
• Wybiegnięcie przed dom.
2. Bohaterem fragmentu tekstu jest
a. słońce.
b. Mary.
c. kawka.
d. F.H.Burnett.
3. Kto opowiada o wiosennym poranku?
• Błyskawiczna decyzja.
• Spotkanie z kawką.
• Pobudka o poranku.
• Wejście do tajemniczego ogrodu.
• Otwarcie okna.
• Wybiegnięcie przed dom.
2. Bohaterem fragmentu tekstu jest
a. słońce.
b. Mary.
c. kawka.
d. F.H.Burnett.
3. Kto opowiada o wiosennym poranku?
a. narrator
b. Mary
c. roślinka
d. autorka
4. Narracja w tym tekście jest
a. pierwszoosobowa.
b. drugoosobowa.
c. trzecioosobowa.
d. trudna do określenia.
5. Wyraz story w tym tekście oznacza
a. okiennice.
b. zasłony.
c. kurtynę.
d. opowieść ( z ang.).
6. W pokoju dziewczynki panowała radość, ponieważ
a. na stole stały kwiaty.
b. rozlegał się ptasi śpiew.
c. Mary nuciła piosenkę.
d. przez otwarte okno wpadały promienie słońca.
7. Dziewczynka wybiegła z domu, ponieważ chciała
a. obejrzeć ogród.
b. ogrzać się w słońcu.
c. posłuchać śpiewu ptaków.
d. odetchnąć świeżym powietrzem.
8. Do ogrodu Mary dostała się przez
a. bramę.
b. drzwi.
c. furtkę.
d. płot.
b. Mary
c. roślinka
d. autorka
4. Narracja w tym tekście jest
a. pierwszoosobowa.
b. drugoosobowa.
c. trzecioosobowa.
d. trudna do określenia.
5. Wyraz story w tym tekście oznacza
a. okiennice.
b. zasłony.
c. kurtynę.
d. opowieść ( z ang.).
6. W pokoju dziewczynki panowała radość, ponieważ
a. na stole stały kwiaty.
b. rozlegał się ptasi śpiew.
c. Mary nuciła piosenkę.
d. przez otwarte okno wpadały promienie słońca.
7. Dziewczynka wybiegła z domu, ponieważ chciała
a. obejrzeć ogród.
b. ogrzać się w słońcu.
c. posłuchać śpiewu ptaków.
d. odetchnąć świeżym powietrzem.
8. Do ogrodu Mary dostała się przez
a. bramę.
b. drzwi.
c. furtkę.
d. płot.
9. Wskaż wymienione w tekście części
roślin:
a. liście, łodygi, kwiaty
b. gałęzie, pnie, korony
c. płatki, słupek, pręciki
d. korzenie, cebulki, kiełki
10. Mary rozumiała radosny śpiew
a. kawek, gilów, skowronków.
b. drozdów, gilów, kawek.
c. drozdów, gilów, skowronków.
d. skowronków, drozdów, kawek.
11. Ptaki wydają różne dźwięki. Krakanie to odgłos charakterystyczny dla
a. gila.
b. drozda.
c. kawki.
d. skowronka.
12.Do podanych pojęć dopasuj ich wyjaśnienia (połącz).
A. Ilustrator wymyśla i pisze książki.
B. Narrator wykonuje ilustracje.
C. Bohater uczestniczy w wydarzeniach.
D. Autor opowiada o wydarzeniach.
13. Tekst Wiosna w ogrodzie nie jest wierszem. Świadczy o tym:
a. brak refrenu.
b. obecność narratora.
c. brak podziału na strofy.
d. obecność zdań wykrzyknikowych.
14. Znaczenie przenośne ma zwrot
a. kiełki będą rosnąć.
b. pobiegła zaroślami.
c. niebo się wypogodziło.
d. zerwała się na równe nogi.
15. Wyjaśnij znaczenie zwrotu zerwała się na równe nogi
a. upadła na ziemię.
b. stanęła prosto.
c. uwolniła się z więzów.
d. szybko się podniosła.
16. Opis przyrody, zawarty w pierwszym akapicie, oddziałuje na
a. zmysły: powonienia i słuchu.
b. zmysły: dotyku i wzroku.
c. zmysły: powonienia, wzroku i dotyku.
d. wszystkie wymienione wyżej zmysły.
a. liście, łodygi, kwiaty
b. gałęzie, pnie, korony
c. płatki, słupek, pręciki
d. korzenie, cebulki, kiełki
10. Mary rozumiała radosny śpiew
a. kawek, gilów, skowronków.
b. drozdów, gilów, kawek.
c. drozdów, gilów, skowronków.
d. skowronków, drozdów, kawek.
11. Ptaki wydają różne dźwięki. Krakanie to odgłos charakterystyczny dla
a. gila.
b. drozda.
c. kawki.
d. skowronka.
12.Do podanych pojęć dopasuj ich wyjaśnienia (połącz).
A. Ilustrator wymyśla i pisze książki.
B. Narrator wykonuje ilustracje.
C. Bohater uczestniczy w wydarzeniach.
D. Autor opowiada o wydarzeniach.
13. Tekst Wiosna w ogrodzie nie jest wierszem. Świadczy o tym:
a. brak refrenu.
b. obecność narratora.
c. brak podziału na strofy.
d. obecność zdań wykrzyknikowych.
14. Znaczenie przenośne ma zwrot
a. kiełki będą rosnąć.
b. pobiegła zaroślami.
c. niebo się wypogodziło.
d. zerwała się na równe nogi.
15. Wyjaśnij znaczenie zwrotu zerwała się na równe nogi
a. upadła na ziemię.
b. stanęła prosto.
c. uwolniła się z więzów.
d. szybko się podniosła.
16. Opis przyrody, zawarty w pierwszym akapicie, oddziałuje na
a. zmysły: powonienia i słuchu.
b. zmysły: dotyku i wzroku.
c. zmysły: powonienia, wzroku i dotyku.
d. wszystkie wymienione wyżej zmysły.
17. W zdaniu drugim, ostatniego akapitu,
występują środki stylistyczne, których celem jest uplastycznienie opisu ptaka.
Są to
a. epitety.
b. porównania.
c. uosobienia.
d. powtórzenia.
18. Tematem fragmentu tekstu nie jest
a. Radosne przebudzenie.
b. Powitanie wiosny.
c. Wiosenny poranek.
d. Wiosenna zaduma.
a. epitety.
b. porównania.
c. uosobienia.
d. powtórzenia.
18. Tematem fragmentu tekstu nie jest
a. Radosne przebudzenie.
b. Powitanie wiosny.
c. Wiosenny poranek.
d. Wiosenna zaduma.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz